Waspada, Hipertensi “Silent Killer” Bagi Perempuan

Hari Hipertensi Sedunia yang sering jatuh pada setiap 17 Mei, Philips HealthTech Indonesia sebagai bahagian dari Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), melanjutkan komitmennya untuk meningkatkan tahap kesedaran tentang penyakit agar tidak menular.

Berdasarkan data WHO yang diterbitkan pada Mei 2015, hipertensi menduduki tangga ke-7 sebagai 20 penyebab kematian tertinggi di dunia dengan kadar kematian mencapai 42.226 atau 3,02 peratus dari seluruh kematian.

Gambar hiasan: Medical News

Perlu diketahui, hipertensi dikenal sebagai “the silent killer” kerana gejalanya yang seringkali tidak disedari.

Hipertensi dapat menyebabkan sejumlah penyakit mematikan seperti stroke yang berada di urutan pertama dalam senarai yang sama, serta penyakit jantung dan pembuluh darah.

Gambar hiasan: Medical News

Sebagai perniagaan yang berfokus kepada kesihatan, Philips ingin membawa masyarakat untuk mengadaptasi gaya hidup sihat dan menyedari tentang betapa pentingnya pengesanan awal.

Hipertensi dapat memberikan kesan pada otak dan merupakan salah satu penyebab utama atas sebahagian besar kadar kesakitan dan kematian dari penyakit-penyakit yang berhubungan dengan otak.

Gambar hiasan: Medical News

Tidak hanya itu, hipertensi merupakan antara faktor risiko utama dari stroke dan merupakan penyebab utama penurunan kognitif dan demensia.

Sekarang sudah menjadi rahsia umum bahawa ada hubungan yang linear antara tekanan darah dan kadar kematian akibat stroke.

Baca lagi: Tak Disangka, Sumpah Seranah Bermanfaat Bagi Tubuh, Ini Buktinya!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *