Tips Perundingan Mengenai Gaji Untuk “Fresh Graduate”

Tahap perundingan adalah saat-saat yang boleh menentukan samada anda mampu memperolehi  keuntungan atau kerugian terutama ketika temuduga kerja.

Kerana itu untuk anda yang merupakan seorang Fresh Graduate, baca sejenak tips kali ini yang boleh membantu anda untuk melakukan perundingan dengan baik.

Gambar hiasan: Forbes

 1.Cari informasi berkenaan gaji

Sebelum anda menghadiri suatu undangan temuduga kerja, carilah terlebih dahulu informasi berkenaan gaji rata-rata dari kerja yang anda inginkan itu. Jadikan info tersebut sebagai salah satu bahan perbandingan dari gaji yang ditawarkan oleh pihak perusahaan.

Gambar hiasan: Forbes

 2.Tunda untuk menyebutkan angka

“Berapa gaji yang anda harapkan?”, pertanyaan yang akan keluar dari penemuduga setiapkali waktu temuduga. Bagaimana anda menjawabnya?

Tak perlu tegang apalagi kebingungan, anda boleh saja bertanya kembali kepada penemuduga tersebut berapa gaji yang biasa diberikan untuk posisi yang akan anda isi.

Dengan respon itu, anda boleh memulakan perundingan dan mulai menyebutkan angka.

Gambar hiasan: Forbes

 3.Hindari untuk mengatakan terserah

Mengingatkan hal ini merupakan salah satu hal yang mempengaruhi keputusan anda, hindari untuk mengatakan kata terserah ketika anda sedang berundingan.

Kerana dengan mengatakan terserah, anda akan terlihat kekurangan kepercayaan diri, yang boleh membuat perniagaan menetapkan gaji anda pada tahap terendah.

Gambar hiasan: Forbes

 4.Optimis

Optimis disini berbeza dengan terlalu percaya diri. Anda harus optimis bahawa kemampuan dan keahlian anda akan dihargai oleh perusahaan dengan gaji yang sesuai. Cuba tunjukkan bahawa anda memang memiliki kelebihan dibanding dengan calon-calon lainnya.

Baca lagi: Jangan Bayar Tebusan Jika Komputer Anda Dirasuki Ransomware Petya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *