Satu Dari Lima Lelaki Malas Mencuci Seluar Dalam

Pakar kesihatan ada menyebut yang lelaki lebih cenderung bersifat malas untuk menjaga tubuh mereka, khususnya dalam menjaga kebersihan. Dari sebuah tinjaun yang dilakukan oleh YouGoy, diketahui bahawa satu dari lima lelaki yang berasal dari negara itu terlalu malas untuk membasuh pakaian dalam dan boleh memakainnya berkali-kali hingga mereka akhirnya mencucinya. Penelitian itu bahkan juga menyebut jika lelaki boleh memakai seluar dalam atau boxer hingga berhari-hari lamanya.

Pakar kesihatan ada memberitahu jika pakaian kotor, termasuk seluar dalam dan stoking kaki, memang sebaiknya hanya dipakai sekali kemudian dicuci jangan pula dipakai berulang kali dalam tempoh yang lama, ini kerana nanti boleh terjadinya tempat pembiakan mikroorganisma, bakteri dan kuman berkembang yang boleh menyebabkan gatal-gatal dan ruam pada kulit.

Apakah wanita lebih rajin dalam mencuci pakaian dalamnya berbanding lelaki? Penelitian ini menunjukkan jika 6 persen wanita yang mengaku memiliki kebiasaan malas mencuci pakaian dalam selayaknya adalah lelaki. Namun khusus untuk bra, 41 persen wanita akan memakainya sebanyak tiga hingga lima kali sebelum akhirnya mencucinya, dan 25 persen lain hanya akan memakai dua kali sebelum mencucinya.

Menurut wanita lagi, mengapa mereka jarang membasuh bra ini kerana bra mudah rosak jika dibasuh berkali-kali dan nanti tidak dapat menampung payudara mereka.

Pakar kesihatan Chau Stone memberitahu jika anda biasa tidak membasuh pakaian di pakai lama, nanti pakaian itu akan terkena minyak yang ada di badan anda, apabila dipakai kembali nanti badan anda akan ditumbuhi jerawat dan gatal-gatal.

Sumber: Dokter Sehat

BACA: Selesema Bukan Penghalang Untuk Cium Orang Yang Kita Sayangi

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *