Saat Lebaran Ditanya Bila Nikah, Ini Cara Menjawabnya

Sebuah pertanyaan ‘bila nikah?’ kelihatan menjadi sebuah tradisi tiap lebaran. Hal itu ditujukan bagi anda yang masih single.

Kadangkala kerana pertanyaan inilah menyebabkan ramai lelaki bujang dan anak dara malas untuk beraya di rumah sanak saudara dan sahabat handai kerana bimbang jika persoalan ini timbul.

Gambar hiasan: Utusan

Pertanyaan tersebut kadangkala membuatkan anda berasa resah. Apalagi bagi anda yang kesulitan menjawabnya. Jangan biarkan diri anda bingung, lebih baik lihat penjelasan di bawah ini saja.

Gambar hiasan: Utusan

1.Cari wang yang banyak

Cara ini mungkin bisa membuat orang tersebut mengerti kerana belanja perkahwinan mengeluarkan dana yang tak sedikit. Kemungkinan setelah jawapan itu terlontar, ada sanak saudara yang mahu menyumbang untuk pernikahan anda.

2.Doakan saja

Jawapan ini mudah dan memang paling selamat.Dengan menjawab pertanyaan tersebut mungkin ia mampu untuk mendoakan anda secepatnya agar mendapatkan jodoh.

3.Mahu belajar lagi

Biasanya menyelesaikan pelajaran dulu merupakan jawapan yang lebih boleh diterima akal. Karana kebanyakkan rata-rata orang harus menyelesaikan pelajaran mereka dulu sebelum menuju ke alam rumahtangga.

Gambar hiasan: Utusan

4.Belum ada yang sesuai

Jodoh memang di tangan Tuhan.Karana kalau belum jodoh kita tak boleh untul memaksakan diri mencari pendamping hidup, mungkin di lain waktu boleh mencari pasangan yang sesuai untuk anda.

5.Perlu persiapan matang

Selain alasan kewangan, seorang yang mahu menikah juga memerlukan mental yang kuat dan persiapan diri.Mungkin kalau dua faktor tersebut tak dilengkapi, mustahil pernikahan akan berjalan dengan lancar.

Baca lagi: 5 Sebab Mengapa Anda Sering Ketiadaan Wang Yang Sepatutnya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *