Remaja Yang Kesepian Punya Kualiti Tidur Yang Buruk

Menurut sebuah penelitian terbaru di England, remaja kesepian mungkin memiliki kualiti tidur yang buruk.

Dalam penelitian tersebut, orang yang kesepian juga 24 peratus lebih cenderung untuk merasa lelah dan mengalami kesulitan untuk peka di siang hari. Ujian dari King’s College London di England mengambil sampel data dari sekitar 2.232 anak kembar berusia 18-19 tahun yang lahir di sana.

Gambar hiasan: Shutterstock

Mereka mengukur kualiti tidur, termasuk waktu yang diperlukan untuk tertidur, saat tidur dan gangguan tidur, serta ketidakfungsian pada siang hari seperti tetap terjaga di siang hari.

Kumpulan penyelidik menemukan bahawa secara keseluruhan 25-30 peratus orang terkadang merasa kesepian, dengan lima peratus lainnya melaporkan sering merasa kesepian.

Gambar hiasan: Shutterstock

Mereka yang terlibat dengan pemerhatian menemukan bahawa hubungan antara kesepian dan kualiti tidur tetap ada.

Bahkan, setelah mereka menghitungkan gejala masalah kesihatan mental seperti kemurungan dan kebimbangan, yang umumnya terkait dengan masalah tidur dan perasaan sepi.

Gambar hiasan: Shutterstock

Hubungan antara kesepian dan kualiti tidur yang buruk hampir 70 peratus lebih kuat di antara mereka yang terpapar bentuk kekerasan yang paling parah.

“Kualiti tidur yang berkurang adalah salah satu dari banyak cara di mana kesepian terjadi dan penemuan kami menunjukkan pentingnya pendekatan terapeutik awal untuk mengelakkan pemikiran negatif dan persepsi yang dapat membuatkan kesepian menjadi lebih parah,” kata Louise Arseneault, seorang profesor di King’s College London.

Baca lagi: 4 Hal Penting Untuk Dilakukan Sebelum Mengundurkan Diri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *