Mual Dan Muntah Saat Hamil? Ini Yang Harus Dilakukan

Mual dan muntah merupakan keluhan yang umum dialami oleh ibu hamil (bunting) pada trimester awal. Keadaan ini kerap membuat si ibu kekurangan tenaga yang kronik, kerana sukatan makanan terbuang saat muntah.

Untuk mengatasinya, Ahli Gizi Ibu dan Anak FKUI RSCM, Dr. drg. Sandra Fikawati, MPH, mengatakan, ibu hamil harus mendapatkan kandungan vitamin B6 yang mencukupi dan boleh didapati dari makanan dan susu. Pada makanan, vitamin ini boleh ditemukan pada sayur dan buah-buahan.

Gambar hiasan: Metro

“Ia boleh juga didapat dari susu. Pada ibu hamil yang sering mual dan muntah disarankan mengambil susu untuk menambah nutrisi yang diperlukan. Kalau pengambilan makanan lengkap kan harus ada usaha kerana begitu makan mual atau muntah,” ujar dia pada perlancaran SUN Ibu di Jakarta, Isnin (22/5/2017).

Keadaan mual dan muntah selama hamil, tambah Sandra, disebabkan oleh faktor hormonal. Dengan bertambahnya usia kehamilan, keluhan ini akan hilang dengan sendirinya.

Gambar hiasan: Metro

“Menghilangkan mual dan muntah itu sukar kerana memang disebabkan faktor hormonal. Yang boleh kita lakukan adalah menyiasat agar gizi tetap boleh dipenuhi selama hamil terutama pada trisemester yang pertama,” terangnya.

Kecukupan gizi selama kehamilan, tak hanya bermanfaat mengatasi keluhan kerana faktor hormonal, tapi juga dapat mencegah gangguan kesihatan pada ibu hamil dan janin.

Gambar hiasan: Metro

Salah satu akibat kekurangan gizi saat hamil adalah bayi lahir dengan berat badan rendah (BBLR).

“Kesan kalau berat badan bayi saat lahir rendah boleh berpengaruh ke organ, perkembangan yang lambat, gangguan kecerdasan, hingga risiko penyakit yang diderita anak saat dewasa. Jadi ibu hamil harus memperhatikan kecukupan gizi agar anak tidak BBLR,” tambah dr Taufik Jamaan. SpOG.

Baca lagi: Kajian: Lelaki Pendek Lebih Berisiko Alami Kebotakan Di Usia Muda

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *