Line Akan Dirikan Taman Hiburan Digital Di Bangkok

Line, layanan komunikasi berasaskan internet yang berasal dari Jepun, merancang untuk membuka sebuah taman hiburan digital di Bangkok, Thailand, demikian diberitakan oleh pejabat berita Associated Press, Khamis (22/6/2017).

Line Village Bangkok akan mulai beroperasi Jumaat (23/6/2017) sebagai pusat runcit yang menjual boneka dan merchandise lainnya. 

Gambar hiasan: Line

Tetapi pada akhir tahun ini gerai itu akan diperluas menjadi sebuah kompleks tiga lantai yang menyediakan berbagai jenis hiburan berteknologi realiti maya.

Line sebelumnya telah membuka pusat serupa di kampung halamannya Jepun, juga di Korea Selatan dan Taiwan.

Gambar hiasan: Line

Tetapi Bangkok dinilai sebagai pilihan strategik, mengingat Thailand adalah pasaran terbesar kedua Line setelah Jepun dan kerananya akan menjadi lokasi pertama yang dilengkapi dengan taman hiburan.

Kampanart Wonghongkul, pengarah eksekutif projek itu, mengatakan pihaknya berharap taman hiburan yang menelan hampir sebesar 500 juta baht itu akan menarik 12 juta pengunjung setiap tahunnya.

Gambar hiasan: Line

Lokasi Line Village sendiri berada di Siam Square, salah satu lokasi lepak kegemaran anak muda di Bangkok yang dikenali sebagai pusat perlancongan di negeri itu.

Sejak dilancarkan pada 2011, Line yang bermarkas di Jepun tetapi dimiliki oleh perusahaan Korsel itu telah memiliki sekitar 200 juta pengguna di seluruh dunia. Sebanyak 44 juga pengguna berada di Thailand.

Baca lagi: 5 Lagu Raya Moden Dari Siti Nurhaliza Yang Tidak Jemu Diulang Dengar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.