Larang Muslim Masuk AS, Barisan Selebriti Kecam Donald Trump di SAG Awards 2017

Dalam acara Screen Actors Guild Awards, Sabtu (29/1), barisan aktor Hollywood beramai-ramai menyampaikan kekecewaan mereka terhadap Presiden AS Donald Trump. Aktor Ashton Kutcher, misalnya yang membuka acara penghargaan tersebut dengan menyindir polisi Trump mengenai larangan imigran yang beragama Muslim.

“Selamat malam, anggota SAG-AFTRA, penonton yang berada di rumah dan setiap orang di bandaraya ini yang termasuk dalam Amerika-ku,” ujar Kutcher ketika sedang berucap di atas panggung Shrine Auditorium, Los Angeles. “Anda semua adalah sebahagian dari kami. Dan kami mencintai dan mengalu-alukan anda semua.”

Gambar hiasan: Common Dreams

Bukan hanya Ashton Kutcher saja yang berasa kesal dengan polisi Presiden AS Donald Trump. Malah beberapa lagi selebriti Hollywood turut sependapat dengan Kutcher. Mereka bahkan tak segan-segan mengutuk tindakan Trump tersebut.

Aktor Dev Patel juga turut meluahkan rasa kecewanya dengan polisi yang dikemukakan oleh Donald Trump itu kerana baginya ada ramai yang ingin berhijrah ke US dengan harapan yang menggunung di dada mereka.

Gambar hiasan: Footwear News

Penyanyi John Legend juga melontarkan kritikan pedas untuk Trump. Dia percaya negara US seharusnya bersikap terbuka dan inklusif, khususnya untuk mereka yang datang dari negara yang mengalami konflik.

Selebriti Hollywood turut berpendapat bahawa mereka itu juga menghindari keganasan, mereka juga melarikan diri dari perang dan kezaliman

Gambar hiasan: Metro

Selain itu Rihanna juga mengatakan hal serupa. RiRi yang terkejut dengan polisi itu langsung memberikan komen di akaun Twitter. “Menjijikkan! Amerika akan hancur! Betapa dirimu seumpama khinzir tidak bermoral yang harus,” tulis RiRi.

Menariknya, penulisan Rihanna itu mendapat sokongan lebih dari 250 pengikut dan diretweet lebih dari 120 ribu peminat.

Sebelumnya, Donald Trump mengeluarkan perintah larangan masuk bagi semua pengunjung ke AS selama 120 hari pada Jumat (17/1) yang lalu. Perintah itu juga telah menolak kedatangan seluruh penduduk asal Syria dan menghalang kedatangan warga dari tujuh negara yang majoritinya adalah muslim ke AS untuk sementara waktu.

Baca Lagi: Kedai Kopi Amerika Syarikat Menolak Akta ‘Muslim Ban’ Trump

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *