Ini Dia Manfaat Susu Kambing Bagi Kecantikan

Khasiat susu bagi kecantikan memang tak perlu diragukan lagi. Bahkan kononnya Cleopatra, sang ratu legendari yang berasal dari Mesir kerap menuangkan susu ke dalam kolam mandi untuk menjaga agar kulitnya tetap lembut, halus dan bercahaya.

Salah satu jenis susu yang sering digunakan untuk kecantikan adalah susu kambing. Bahkan beberapa produk kecantikan menggunakan susu kambing ke dalam formulanya. Lantas apa salah satu keunggulan susu kambing untuk kecantikan?

Gambar hiasan: The Spruce

Livienne Ruselia, CEO PT Cakra Daya Makmur, yang menaungi brand Vienna mengatakan susu kambing kaya akan antioksidan yang dapat melawan radikal bebas penyebab penuaan kulit.

Teksturnya yang ringan juga membuat susu kambing lebih mudah diserap kulit dibandingkan jenis susu lainnya.

Gambar hiasan: The Spruce

“Dibandingkan dengan lembu, susu kambing lebih mampu untuk melembutkan kulit. Menyedari keunggulannya, kami konsisten sejak 10 tahun lalu memasukkan susu kambing sebagai formula penting pada beberapa produk kami,” ujar dia pada pertemuan media di Jakarta, Isnin (12/6/2017).

Dalam kesempatan sama, doktor kecantikan, Fadila Zitria mengatakan bahawa manfaat susu memang tak hanya boleh didapati dengan meminumnya. Manfaat susu bagi kecantikan juga boleh didapati dengan menggunakan produk perawatan kulit yang mengandungi susu.

Gambar hiasan: The Spruce

“Jadi susu itu memang banyak manfaatnya buat kulit. Dia boleh menyuburkan kulit, membantu menghilangkan sel kulit mati, merangsang pertumbuhan sel kulit baru, memiliki kandungan protein dan vitamin sehingga dapat menghaluskan kulit.

Jadi kulit lebih halus dan lembut setelah menggunakan produk kosmetik yang mengandungi bahan susu,” menurutnya.

Baca lagi: Jadual Pemakanan Untuk Mereka Yang Ingin Membina Badan

1 Comment

  1. Sabung Ayam Online

    August 8, 2017 at 8:42 AM

    Susu kambing sangat bagus untuk penderita diabetes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *