7 Tips hilangkan lingkaran bawah mata

visconti_1

Kita semua pernah lalui pengalaman terjadinya lingkaran bawah. Banyak faktor yang boleh dikaitkan dengan terjadinya  pengalaman sebegini. Ada yang terpaksa bekerja lewat malam, ada pula yang mengulangkaji pelajaran malahan ada juga yang sudah mempunyai anak terpaksa menjalankan tanggungjawab mereka untuk berjaga malam. Iyalah kalau sudah sampai masanya hari ini anda ditugaskan untuk bangun tengah malam menjaga bayi masakan terpaksa ditolak

Walau apa pun alasan, kekurangan tidur adalah punca utama terjadi lingkaran bawah mata.

Selain daripada mata anda yang kemerahan itu, warna jelas yang berlaku setelah tidur anda diganggu adalah keluarnya warna hitam di bawah mata.

Memang betul, lingkaran hitam bawah mata anda tidak dapat disorok.

Kadang-kadang walaupun lelaki itu tidurnya mencukupi namun disebabkan faktor umur juga menjadi punca.

Artikel ini akan menceritakan 7 tips bagi menghilangkan lingkaran bawah mata.

Punca berlakunya lingkaran hitam bawah mata

dark circle

Ramai tidak mengetahui bahawa kulit di bawah mata adalah lebih nipis berbanding kulit kita di anggota badan yang lain. Disebabkan hal itu, umur adalah faktor utama namun ada beberapa faktor tambahan lain.

Kurang tidur, diet yang tidak menentu, tekanan, kerisauan ataupun faktor genetik boleh mengakibatkan hitam sekeliling mata. Punca lain:

  • Genetik
  • Alahan
  • Bekas garuan dari alahan
  • Dermatitis dan ekzima
  • Kekurangan tidur
  • Perokok tegar dan kaki mabuk
  • Masalah kulit
  • Terdedah pada cahaya matahari
  • Penurunan berat badan yang membuatkan kologen bawah mata menipis

Punca berlakunya lingkaran hitam bawah mata

Ramai tidak mengetahui bahawa kulit di bawah mata adalah lebih nipis berbanding kulit kita di anggota badan yang lain. Disebabkan hal itu, umur adalah faktor utama namun ada beberapa faktor tambahan lain.

Lingkaran bawah mata ini perlu diambil berat kerana ianya akan menampakkan anda kurang bermaya dengan mata yang hitam. Selain daripada umur anda yang masih muda, lingkaran bawah mata ini tidak dapat dilindungi.

Ini beberapa tips untuk anda ikuti untuk menyihatkan kembali bawah mata anda.

1. Minum air Mineral

summer-day

Kekurangan air di dalam badan boleh mengakibatkan lingkaran bawah mata terjadi. Lebih banyak air yang anda minum, lebih kurang sindrom hitam bawah mata akan berlaku.

2. Tidur Yang Cukup

man-sleeping-850x400

Kurangkan penglibatan luar yang mengakibatkan tidur malam anda terganggu. Sebaiknya ikut kemampuan diri di dalam memberikan yang terbaik sewaktu bekerja. Dadah juga punca tidur malam anda terganggu selain daripada itu untuk mendapatkan tidur yang baik anda disarankan mengambil pill tidur jika mengalami masalah tidur. Ini untuk mendapatkan tidur selama 7-9 jam sehari.

3. Krim anti-penuaan

Anti-aging

Gunakan krim anti penuaan setiap malam. Pilih krim yang mesra alam yang tidak menggunakan bahan kimia. Jadikan rutin harian untuk disapukan krim ini setiap malam.

4. Kawal pemakanan dan bersenam

Makan lebih banyak buah, tumbuhan hijau dan yang kaya dengan potasium. Kurangkan pengambilan garam kerana apabila mengambil garam berlebihan mata akan menjadi kebiruan serta lebam.

5. Rawat alahan

Elakkan dari memakan punca alahan anda berlaku. Ianya amat penting untuk mengetahui tahap alahan anda.

6. Gunakan kaedah tradisional

Tea_bags

Minum air teh atau tidak bukan menjadi masalah ini kerana sekarang kaedah meletakkan uncang teh yang dibekukan ke bawah mata menjadi taktik rahsia orang lama untuk mendapatkan mata yang sihat. Selain uncang teh, cara lain seperti meletakkan timun boleh juga dipraktikkan.

7. Plastik surgeri

man-plastic-surgery

Jalan terakhir untuk masalah ini, temui pakar sebelum bertindak untuk gunakan pilihan ini.

Baca lagi untuk dapat hadiah menarik : Bagaimana Cara Untuk Kekal Berjambang Dengan Lebih Bergaya

Join us_New

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.