Grammy Awards 2018 Beralih Ke Voting Online

Grammy Awards sedang melakukan transisi ke pemungutan suara secara online dan telah memperbaharui aturan berkenaan kategori paling atas, “album of the year”

Recording Academy mengumumkan perubahan baru ini pada Rabu, 14 Jun 2017, termasuk pengalihan rasmi untuk voting online kepada 13 ribu anggota. Voting untuk Grammy Awards 2018 akan berlangsung pada musim gugur dan akan merangkumi lagu dan album yang diterbitkan antara 1 Oktober 2016 hingga 30 September 2017.

Gambar hiasan: Grammy

Bill Freimuth, wakil presiden senior penghargaan akademi, mengatakan bahawa penghargaan paling berprestij ini diharapkan dapat menarik pemilih yang lebih muda dan pemuzik yang tengah melancong sehingga berjauhan dari rumah selama musim pemilihan.

“Ini sesuatu yang sudah lama diinginkan, sudah lama dibicarakan dan diselidiki,” katanya tentang pemungutan suara secara online, yang datang setahun setelah Grammy Latin beralih.

Gambar hiasan: Grammy

Bill mengatakan, ada kebimbangan tentang masalah keselesaan, namun pihaknya telah “melakukan semua yang kami mampu untuk memastikan integriti sistem akan tetap dipertahankan.” Perubahan besar lainnya adalah penambahan penulis lagu ke nominasi “album of the year, yang sebelumnya diperuntukkan bagi seniman, produser dan jurutera muzik sahaja.”

Namun, semua peserta dalam album ini, termasuk artis utama, penulis lagu, penerbit, jurutera, sekarang harus dikreditkan sedikitnya 33 peratus waktu bermain di album agar memenuhi syarat untuk mendapatkan pencalonan.

Gambar hiasan: Grammy

Sebelum pengenalan aturan baru ini, semua peserta di album akan mendapatkan nominasi untuk kategori “album of the year”, bahkan jika mereka mengerjakan cuma satu lagu.

Perubahan tahun ini terutama akan mempengaruhi album RnB, pop, rap dan kontemporari di mana jumlah penerbit biasanya bervariasi. Berbezaa dengan album country dan rock, di mana penerbit yang terlibat selalunya lebih sedikit.

Lemonade milik Beyonce, Views milik Drake, Purpose milik Justin Bieber, memasuki pencalonan “album of the year” tahun ini. Masing-masing setidaknya melibatkan hampir 20 penerbit. Album “25” milik Adele, yang meraih penghargaan utama pada bulan Februari, melibatkan 11 penerbit.

Jika peraturan baru ini diimplementasikan pada gelaran tahun ini. Bruno Mars dan Ryan Tedder tak akan mendapatkan Grammy untuk pekerjaan mereka dalam album Adele. Bill mengatakan bahawa penulis lagu dan penerbit yang menggarap album boleh mendapatkan nominasi untuk “record atau song of the year” atas lagunya.

Baca lagi: Google Chrome Punya ‘Sesuatu’ Yang Baru

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *