Bayi Terbesar Di Dunia Dilahirkan

Salah satu bayi terbesar di dunia lahir awal dengan berat 14,4 lbs atau 6,48 kg dan hampir tidak muat pada timbangan. Beratnya hampir sama dengan anak kuda yang kerdil.

Colin Austin Keisler lahir dengan berat bayi lima bulan. Orang tuanya, Cindy dan Arthur, tahu mereka akan memiliki bayi yang besar, tapi tidak mengira dia begitu besar sehingga nyaris tidak muat di dalam timbangan hospital.

Gambar hiasan: Kidspot

“Ketika dia lahir semua jururawat dan dokter hanya terkejut. Mereka semua mencuba meneka seberapa besar dia dan mereka menganggarkan bayi yang besar. Saat mereka menjahit isteriku, mereka menarik sebuah pengukur ke ruang bedah tapi dia hampir tidak muat,” cerita Arthur (38).

Dia pun mengetahui akan memiliki bayi dengan berat badan yang besar sejak awal. Semua itu terlihat dari ukuran perut Cindy yang sangat besar saat bayi masih berada dalam kandungan.

Gambar hiasan: Kidspot

“Semua orang mengira kami memiliki anak kembar. Tapi kami tidak pernah terfikir dia akan menjadi sebesar ini, saya sangat terkejut,” ujarnya. Colin, telah kembali ke rumah bersama abang lelakinya, Carson dan Samantha di South Carolina, AS.

“Saya harus mengingatkan diri saya bahawa dia masih bayi baru lahir kerana mendukungnya seperti mendukung kuda, tapi dia tidak dapat mengangkat kepalanya,” kata Arthur.

Gambar hiasan: Kidspot

Bahkan, mereka mengaku tidak mempersiapkan baju yang sesuai untuk bayi tersebut. Sehingga dia memutuskan membeli baju untuk usia yang lebih besar.

“Dia saat ini memakai pakaian tiga sampai enam bulan, tapi itu masih kelihatan ketat padanya,” ucap dia. Colin adalah bayi terbesar yang lahir di Lexington Medical Center dalam 30 tahun.

“Beberapa bulan terakhir kehamilan, merupakan dugaan yang tersendiri. Colin adalah yang ketiga dan saya pasti kurang tidur kerananya dan ada lebihan tekanan, dia sangat berat untuk dibawa,” ucap Cindy.

Baca lagi: Begini Keadaan Otak Selama Dihipnotis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.