5 Tips Untuk Memilih Karier Dengan Lebih Tepat

Memilih karier adalah salah satu keputusan yang penting yang boleh mengubah jalan hidup anda. Keputusan ini haruslah untuk anda fikirkan secara masak-masak.

Perjalanan karier ini menentukan hala tuju hidup anda dan bagaimana anda akan hidup bersandarkan kerjaya anda ini untuk jangkamasa yang lama.

Berikut beberapa hal yang boleh membantu anda untuk memilih karier dengan tepat:

Gambar hiasan: HR

Gambar hiasan: HR

Nilai Gaya Kerja Anda

Karier yang tepat untuk anda sebaiknya sesuai dengan gaya kerja anda. Apakah anda seorang self-starter yang menyelesaikan tujuan anda sendiri, atau apakah anda memerlukan disiplin lingkungan kerja yang terstruktur untuk melakukan yang terbaik?

Tahu Bakat Anda

Apakah anda memiliki hobi atau bakat tertentu? Fikirkan cara untuk mengubah hobi ke dalam karier anda. Bekerja dengan kayu, memainkan alat muzik atau mencuba gaya rambut yang berbeza dapat menyebabkan karier sebagai pereka perabot, pemuzik atau pendandan rambut.

Tetapkan Tujuan Kewangan

Tetapkan tujuan hidup anda. Jika anda ingin memiliki rumah percutian di setiap benua dan terbang ke rumah-rumah ini dengan jet peribadi anda, karier sebagai pegawai pemasaran mungkin tidak akan membantu anda mencapai tujuan anda.

Lakukan Matematik Sebelum Kembali ke Sekolah

Sebelum anda membayar lebih buruk lagi, pinjam wang untuk kuliah atau universiti, pastikan karier yang anda pilih layak untuk membiayainya. Menurut Pusat Statistik Pendidikan Nasional, pembiayaan pendidikan sarjana naik 25 sampai 37 peratus antara tahun 2000 dan 2010.

Jika anda perlu kembali ke sekolah untuk memenuhi syarat untuk pekerjaan impian anda, lihatlah program yang membayar pinjaman siswa anda jika anda bekerja dalam posisi pelayanan awam selama beberapa tahun setelah lulus.

Kaji Keperluan Sosial Anda

Anda akan menghabiskan sepertiga dari hidup anda dengan orang-orang yang bekerja dengan anda, jadi pilihlah karier yang sesuai dengan kehidupan sosial anda. Jika Anda seorang penyendiri yang tidak menikmati interaksi sosial, anda mungkin sesuai untuk berkarier di tempat anda bekerja secara dari rumah.

Gambar hiasan: HR

Baca lagi: Lelaki Yang Memiliki Hobi Memasak Lebih Seksi Menurut Pakar Seks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *